NOHARALIFE.BLOGSPOT.COM
PELESIT



Assalamualaikum wbt
hari ni aku nak cerita tentang pelesit. Bila cakap pasal pelesit.. mesti orang akan kaitkan
dengan "hantu" dan "jin" dan jugak "seton". Dari mana aku dapat idea pasal pelesit ni?
So hari tu. (actually hari Jumaat lepas) aku tengah duduk makan lunch kat ofis sesorang 
sbb yang lain semua ke masjid utk solat jumaat n akak ofis pulak mc hari tu, aku terfikir.. 
kenapa orang tak kasi kita ckp babi.. padahal babi pun haiwan gak. Nak kena panggil babi 
kena cakap ba alif ba ya lah tu lah ni lah.. aku cam fikir kesian binatang tu. pastu tetiba
datang idea pasal pelesit pulak yg turut menjadi mangsa manusia. Bila nampak pelesit
je.. kene halau.. cabut kepala dia.. I just feel like.. what? seriously? So sebab aku nak
positifkan pemikiran aku terhadap serangga yg bernama pelesit ni.. aku pun search google.
and you know what.. everything tell us about jin and seton thing. So aku pun terfikir nak
cari dalam bahasa english. sebab tak tahu aku guna google translate.. and dang.. pelesit
is pelesit. heol. tak give up aku guna keyword "green cicadas" and alhamdulillah keluar
jugak gambar pelesit hijau tu. So, aku search nama scientific green cicadas tu and
nama real dia Tettigoniidae and name glamours dia katydid or nama kampung dia pulak 
bush cricket. so.. katydid ni dia ada banyak jenis.. ada wane coklat, kuning and hijau.. 
rasanya ada wane lain kot tapi tak pasti lah. 

Okay. aku nak relatekan fakta orang melayu mengenai pelesit ni dgn fakta pelesit yg sebenarnya. 
1. Lebam2 sebab kene gigit dengan pelesit
2. Pelesit berbunyi maksudnya ada org hantar jin
3. kalau kepala dia merah maksudnya ada jin lah tu
4. jom potong kepala dia nanti ada rambut halus tulah rambut org yg hantar jin tu


hahahaha. tu info2 yg aku dapat daripada sumber google mengenai pelesit. 
betul ke pelesit ni menggigit? If you talk about that green cicada then the answer is yes. 
Katy DID. 
dia memang suka gigit.. tapi.. tak berbahaya.. sebab dia takde toxic.. katydid ni.. dia
suka makan daun2 kat laman rumah org.. alah biasalah tu.. serangga. :3

So betul ke kalau pelesit berbunyi.. jangan terpedaya! sebab jin saje je nak catch attention kite..
lewls
ok lah setahu aku lah kan.. cicadas memang mengeluarkan bunyi yang sgt lah annoying.. bising
je.. so samalah mcm katydid.. dia pun ada bunyi jugak.. 

Hm.. hah! kepala merah! ada jin! bunuh dia!
Eh.. alahai,, kesian lah pelesit tu,, singgah kejap pun dah nak kene bunuh u_u
seperti mana yg aku cakap tadi pelesit ni.. dia ada banyak jenis.. ada yang wane coklat, kuning.. 
eh wane pink pun ada.. and yang wane hijau pulak.. dia ada banyak jenis.. ada yg halus, besar,
kecik.. yang boleh membesar sebesar tapak tangan lelaki omputeh pun ada (omputeh kan lebih
besar berbanding org asia :3) and aku pun ada nampak kat google gambar pelesit yg kepala dia
wane merah. nama spesis tu Orchelimum erythrocephalum. amik kau belit2 lidah nak sebut xD
Alah.. sama lah mcm manusia.. ada yang albino.. ada yg rambut putih.. ada yg rambut hitam.. 
ada yang rambut coklat.. Normal. 

Nak tau dia ada jin ke tak,. potong kepala dia.. kalau ada rambut tu.. maksudnya ada jin lah tu.. 
....
...
...
glup! ._____.
tak ke rasa manusia ni kejam? Nak check.. kene bunuh dulu.. kalau takde camne? Kesian pelesit
tu mati camtu je u_u
ok.. aku nak fikir sepositifan mungkin mengenai pelesit ni.. bagi aku.. mungkin rambut yg dikatakan
itu bukanlah rambut..
(aku pun tak pasti sbb aku tak penah tengok rupa senanya) so aku akan anggap dia sebagai.. 
kemungkinan saluran2 dalaman dia.. 
sape tahu kan..


cam dalam gambar atas tu.. mungkin dorsal artery dia.. aku tak cakap betul.. aku cakap mungkinlah.. 



So.. kalau nampak pelesit tu.. janganlah terus bunuh.. kan lebih senang kite halau elok2.. pastu bacalah apa2 surah kalau kite rasa was2.. serahkan tu semua kepada Allah ta'ala.. tu lebih elok daripada membunuh :3


Post a Comment


Older Post | Newer Post
SIERA ROZHA's NOTES


Haiii, welcome to my blog. Don't forget to follow me and leave your footnote below so I can follow you back! TQ! ^^
WELCOME TO SIERA ROZHA BLOG!! HAVE A NICE DAY.. THANK YOU!

HOME ABOUT TUTO LINK

FOOTPRINT







Follow me


Contact Me


Instagram: xolovenharaa
Line: xolovestephaniee


LIKE PLEASE ^^



My diary list